Verplaatsten van de tramsporen
Het emblematische Koningsplein in hartje Brussel wordt heringericht tot gedeeltelijke voetgangerszone. De MIVB begint met het verplaatsten van de tramsporen, begin 2024 neemt Beliris over voor de renovatie van het plein.
Lijst met links
Doelstellingen
Van rotonde naar voetgangerszone
Het Koningsplein zal eindelijk al haar pracht van weleer terugkrijgen dankzij een ambitieuze heraanleg van gevel tot gevel. Terwijl momenteel slechts 20% van het Koningsplein bestemd is voor voetgangers en 80% voor gemotoriseerd verkeer zal na de heraanleg 85% van het plein autovrij zijn. Het nieuwe plein wordt grotendeels op dezelfde hoogte aangelegd. Rond de voet van het standbeeld en tegenover het Muziekinstrumentenmuseum en het Magritte Museum komen arduinen banken met koperen details. De gevels van alle 18e-eeuwse neoklassieke gebouwen op het plein en andere gebouwen in de omgeving zullen worden verlicht om dit uitzonderlijke architecturale erfgoed in de schijnwerper te zetten. Deze ambitieuze transformatie gebeurt met het grootste respect voor het historische erfgoed.
Een afgebakende verkeerszone
Alle verkeer (tram, bus en wagens) wordt samengebald tot een tweerichtingsrijbaan ten noorden van het standbeeld, afgebakend door paaltjes. Het verkeer wordt beperkt tot een T-kruising gevormd door de Regentschapsstraat, de Koningsstraat en de Hofbergstraat, met een secundaire aansluiting op de Naamsestraat. De kant van de Sint-Jacobskerk-op-de-Koudenberg wordt dus verkeersvrij.
Tramsporen verplaatsen
De vernieuwing van het Koningsplein is gestart op maandag 16 oktober. De MIVB is begonnen met de aanleg van tijdelijke tramsporen. Dankzij deze tijdelijke sporen kunnen de trams op de lijnen 92 en 93 blijven rijden tijdens de werken.
De aanleg van de tijdelijke sporen is voorzien van 21 oktober tot en met 5 november. Lijnen 92 en 93 worden dan onderbroken tussen de haltes Kruidtuin en Louiza. Reizigers kunnen tussen deze twee haltes metrolijnen 2 en 6 nemen. Buslijnen 95, 38 en 71 zijn lokaal omgeleid.
De MIVB maakt van de gelegenheid gebruik om de haltes Koning en Paleizen aan te passen en veiliger te maken. Momenteel rijdt de tram in eigen bedding in de Konings- en de Regentschapsstraat. Reizigers die uitstappen moeten nu nog over de rijweg om de halte te bereiken. Het autoverkeer zal na de vernieuwing over de tramsporen mogen rijden maar er komen wel verkeerslichten aan de wegversmalling die de tram voorrang geven. Dat garandeert de vlotte doorstroming van het tramverkeer.
Algemeen verkeer
Voetgangers en fietsers kunnen altijd door. De toegang per wagen tot de belendende gebouwen/parkings blijft altijd mogelijk.
Hierna leest u de regeling voor het autoverkeer:
- De Regentschapsstraat werd afgesloten aan het Koningsplein, van 20/10 (avond) tot en met 27/10. Plaatselijk verkeer behoudt er toegang via de andere kant.
- De Koningsstraat zal afgesloten zijn aan het Koningsplein, van 27/10 (22u) tot en met 05/11. Plaatselijk verkeer behoudt er toegang via de andere kant.
- De Naamsestraat blijft altijd bereikbaar vanuit het Koningsplein.
- De Hofbergstraat blijft altijd in dubbele rijrichting verbonden met het Koningsplein.
Openbaar vervoer
Van 21/10 tot en met 5/11:
- Trams 92 en 93 : onderbroken tussen de haltes Kruidtuin en Louiza. Dit traject wordt bediend door metro’s 2 en 6.
- Bus 95 : omgeleid tussen Kleine Zavel en Troon, via Louiza en Naamse Poort.
Van 21 tot 27/10:
- Bus 33 naar Louiza is tussen Kleine Zavel en Louiza omgeleid.
Van 28/10 tot en met 5/11:
- Bussen 38 en 71 zijn omgeleid tussen Centraal Station en Troon, via Park.
Voor meer informatie, raadpleeg de pagina over onderbrekingen en omleidingen.
Blijf op de hoogte
Alle informatie over de werkzaamheden is beschikbaar op www.mivb.be, de mobiele app, 070 23 2000 en aan de betrokken haltes.
Meer info over de heraanleg van het Koningsplein op www.beliris.be/nl/koningsplein.