Herinrichting van bushaltes
Nieuwe elektrische eindpunten voor bussen Westland Shopping en Moortebeek
Tegen 2025 zullen lijnen 89, 46 en 53 gedeeltelijk uitgerust zijn met elektrische gelede bussen. Om deze bussen van stroom te kunnen voorzien, moeten er oplaadzones worden voorzien aan de eindpunten van de Joseph Bracopslaan. De werken hiervoor bieden een kans om tegelijk de omgeving van de haltes te herinrichten en ook het wegdek te vernieuwen en zo de ervaring van alle weggebruikers te verbeteren.
Lijst met links
Westland Shopping (zie plan) :
- Herinrichting van de haltes of eindpunten van lijnen 46, 53 en 89 aan het begin van de Joseph Bracopslaan. Daarbij wordt het voetgangerstraject vernieuwd en veiliger gemaakt en worden de bussen toegankelijker voor mensen met beperkte mobiliteit. De halte van bus 75 in de Sylvain Dupuislaan wordt ook aangepakt.
- Aan de kant van de ring van de Joseph Bracopslaan worden er 3 parkeerplaatsen voor bussen voorzien, waarvan 2 met een laadstation. In de lus langs de kant van de laan worden nog eens 3 parkeerplaatsen voorzien, waarvan 2 met laadstation. In deze lus zullen er geen reizigers in- of uitstappen, ze dient enkel voor het laden van de batterijen van de bussen.
- Renovatie over de hele breedte van het wegdek, voet- en fietspad inbegrepen. Het fietspad zal verplaatst worden naar de berm langs de ring om een nieuwe parkeerlijn te voorzien voor de bussen. Tegelijk zal er ook een ondergronds laadstation worden voorzien onder alle laadzones. Om de ondergrond van de berm stevig te houden, zal er ook een ondersteuningsmuur worden gebouwd.
Moortebeek (zie plan) :
- Er worden twee elektrische laadplaatsen en een wachtplaats voorzien voor de bussen bergafwaarts in de Joseph Bracopslaan. In- en uistappen zal vóór de rechtsomkeer gebeuren. Daar zullen het voetpad en de omgeving van de haltes een nieuw jasje krijgen om het parcours van de reizigers bij de bussen makkelijker te maken.
- Heraanleg van het wegdek, fietspad inbegrepen
Wat je moet weten over de werf
Tijdens de werf zal één rijbaan permanent toegankelijk zijn voor de buurtbewoners en de DBDMH, maar alternerend en gefaseerd. De concrete regeling wordt later meegedeeld. Het begin van de werf is voorzien voor eind mei.
Meer specifieke informatie over de werf, de fasering ervan, de afwisseling van werkzones en contactpersonen zal worden meegedeeld bij het begin van de werf.