Heraanlegsproject
Het Busplan, dat op 21 maart 2018 werd goedgekeurd door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, voorziet in een volledige herziening van het Brusselse busnet.
Het heeft als doel de mobiliteit van morgen voor te bereiden door nieuwe lijnen te creëren, de verbindingen te verbeteren en de capaciteit en de frequentie van de bestaande lijnen te verhogen.
In deze context werden de buslijnen 49, 53 en 88 op 4 november 2019 aangepast.
Bovendien werden op buslijn 53 gelede bussen ingezet om het reizigerscomfort te verbeteren.
Om deze gelede bussen in goede omstandigheden te laten rijden zijn aanpassingen nodig in de Leopold I-straat.
Lijst met links
Testfase
In 2019 werd op initiatief van de MIVB een eerste mobiliteitsproef opgezet om de frequentie en de prestaties van de buslijn 53 te helpen verbeteren.
Waaruit bestond deze test precies?
- Uitbating van de bus 53 metgeledebussen.
- Acht kruisingszones werden aangelegd om de gelede bussen vlot te laten rijden in de Leopold I-straat. Hiervoor verdwenen 34 parkeerplaatsen maar anderzijds werden de trottoirs verbreed en werd de baan voor voetgangers en fietsers veiliger gemaakt.
- Installatie van 22 fietsbogen.
- Aanbrengen van verkeersdrempels.
- Aanleg van nieuwe zebrapaden en het plaatsen van paaltjes.
In 2020 is op initiatief van de gemeente nog een mobiliteitsproef opgezet. Een tegenrichting voor bus + fiets werd ingevoerd. Als gevolg daarvan:
- De Leopoldstraat I wordt een voorrangsweg.
- Alleen bussen en fietsen mogen doorrijden vanaf de Woestelaan en de De Smet de Naeyerlaan.
Op weg naar een definitief project
Nadat in het voorjaar van 2022 een burgerparticipatieproces heeft plaatsgevonden en op 29 september 2022 een openbare informatievergadering is georganiseerd, heeft de MIVB bij Urban een aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning ingediend voor de aanleg van de Leopold I-straat tussen de Smet de Naeyerlaan en de Emile Delva straat.
De aanvraag voor een bouwvergunning betreft onder andere:
- Bevestiging van de bus + fietsstrook op het gedeelte van de Leopold I-straat tussen de Woestelaan en de Smet de Naeyerlaan.
- Verbreding van de rijbaan tot 6,2 m, zodat alle voertuigtypes er kunnen doorrijden.
- Het verkeer in de Leopold I-straat krijgt voorrang op de zijstraten (behalve de Woestelaan).
- Aanpassing van de bushaltes aan de toegankelijkheidsnormen.
Voor meer informatie kunt u de presentatie op de openbare informatievergadering van 29 september 2022 en het dossier van de vergunningsaanvraag raadplegen.
Het openbaar onderzoek vindt plaats van 15 februari tot en met 16 maart 2023 en de overlegcommissie wordt gehouden op 24 maart 2023.