Binnenkort in een nieuw jasje!
De gewestelijke en gemeentelijke overheden denken al geruime tijd over de buurt langs de Begraafplaats van Elsene, meer bepaald tussen de Kroonlaan en de Arnaud Fraiteurlaan. De focus ligt op de verbetering van de leefomgeving van de openbare ruimte langs de begraafplaats. Ook wordt er gestreefd naar vlotter verkeer en aansluitingen tussen de ULB-universiteitscampussen voor openbaarvervoergebruikers, fietsers en voetgangers.
Na zoveel jaren coördinatie tussen de verschillende gewestelijke, federale en gemeentelijke partners (gemeente Elsene, Brussel Mobiliteit, MIVB, INFRABEL, enz.) werd het duidelijk dat een totaalproject noodzakelijk is voor deze hele buurt. Het is trouwens de MIVB die de leiding krijgt over dit totaalproject tussen de Kroonlaan en de Arnaud Fraiteurlaan.
Lijst met links
Waarom dit project?
Dit project beoogt:
- de reorganisatie van het autoverkeer binnen deze universitaire wijk (beperking van het doorgaand verkeer).
- de verbetering van de situatie van buslijnen 71 en 95 qua verkeer, beperking van conflicten, schikking van de haltes, enz.
- de heraanleg van de bushaltes “Begraafplaats van Elsene”, “Thys” en “Etterbeek Station” om aan de geldende toegankelijkheidsnormen te voldoen des te meer dat deze drukke haltes zijn.
- de aanleg van een efficiënt multimodaal openbaarvervoersknooppunt in de omgeving van het station van Etterbeek.
- een vlotter verkeer van de actieve vervoersmodi tussen deze lanen en naar de Fraiteurbrug.
- een nieuwe dynamiek en de verbetering van de drukke openbare ruimten in deze commerciële, universitaire en residentiële kern van de gemeente Elsene.
Reorganisatie van de Fraiteurbrug
Eind 2020 heeft Infrabel de volledige herinrichting van de Fraiteurbrug afgerond waardoor de wegbreedte opgetrokken kon worden van 8,20 tot 14 meter. Dit werd gerealiseerd om:
- het doorgaand verkeer in de wijk Boondaal en Universiteit te kunnen verminderen.
- de vlotheid en de regelmaat van buslijn 71 te verbeteren, gezien deze omgevormd wordt tot HOV (hoogwaardig busvervoer).
- te zorgen voor goede verkeersomstandigheden voor de voetgangers en fietsers die gebruikmaken van de laan tussen de campussen Plaine en Solbosch.
Tijdelijke inrichting
Sinds de voltooiing van het Fraiteurbrugproject in januari 2021 test Brussel Mobiliteit een tijdelijk plan uit voor de herinrichting van het wegennet over een deel van het projectgebied. Hieruit zullen voorlopige conclusies getrokken worden die de basis zullen vormen voor de overwegingen over de heraanleg van de buurt.
In deze voorlopige inrichting worden de volgende belangrijkste elementen van het project getest:
- De bussen en fietsers die de buurt binnenrijden, genieten van een bus-, taxi- en fietsbaan tot aan het kruispunt met de Thysstraat. Zo is er ook voor hen minder verkeer. Tussen de kruispunten Fraiteur-Thys en Thys-Kroon is er enkel lokaal verkeer toegelaten. Het verkeer tussen het kruispunt Thys-Kroon en de rotonde van de begraafplaats van Elsene is dan ook veel minder drukker dan voorheen.
- Op de vernieuwde brug is de overhangende uitbreiding aan de kant van het station van Etterbeek voorbehouden voor voetgangers. De fietsers en voetgangers hoeven dit gedeelte niet meer te delen.
- Het kruispunt Fraiteur-Kroon wordt volledig heringericht om het oversteken van voetgangers veiliger te maken en een recht voetgangerspad mogelijk te maken. Door de afschaffing van de verkeersstroom vanaf de brug krijgt buslijn 71 voorrang, zonder evenwel buslijn 95 te benadelen.
- Deze belangrijke fase dient als basis voor onze analyses om samen met Brussel Mobiliteit een project te kunnen uitwerken in overeenstemming met het resultaat van hun voorlopige inrichtingen.
En de MIVB?
Daarnaast hebben we ook een project voorgesteld voor de heraanleg van de bushaltes “Etterbeek Station” naar aanleiding van de grote reorganisatie van de buslijnen (Richtplan Bus) in deze buurt. Hierdoor zullen de haltes verplaatst kunnen worden om zo tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van de nieuwe buslijn 72, die vanaf het kerkhof van Elsene linksaf zal slaan naar de Generaal Jacqueslaan. Er komt bovendien een rechtstreekse verbinding met de nieuwe uitgang van het station van Etterbeek die Infrabel in de heraanleg van het station heeft voorzien. Met deze nieuwe haltes kan een echt multimodaal knooppunt gecreëerd worden met de NMBS, de verschillende bestaande en toekomstige buslijnen en ook met de bestaande (Generaal Jacqueslaan) en toekomstige tramlijnen.
De andere slecht aangepaste haltes in deze buurt, zoals Begraafplaats van Elsene en Thys krijgen aangepaste en volledig uitgeruste voorzieningen.
Ze zullen voldoen aan de meest recente toegankelijkheidsnormen en zullen ingericht worden op een kwalitatieve manier in overeenstemming met de reizigersdrukte.
Tot slot wordt er een heraanleg gepland in het kader van de AVANTI-studies voor het welzijn van alle openbaarvervoergebruikers door buslijnen 71 en 95 efficiënte, snelle en regelmatige netlijnen te maken.
Planning van het project
Het project vereist een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag die in de eerste helft van 2022 zal ingediend worden.
Behoudens onvoorziene omstandigheden zouden in de loop van 2022/2023 de werkzaamheden voor de definitieve heraanleg gestart moeten worden.
Blijf op de hoogte!
De volgende mijlpaal voor begin 2022? De indiening van de stedenbouwkundige vergunning.
Maar alvorens dit te doen, laten we u graag op een unieke manier kennismaken met het finale project. Ontdek hier het project in 3D.
Wilt u op de hoogte blijven van de volgende vergaderingen? Schrijf u dan in via het onlineformulier.