Dé kaart voor al jouw verplaatsingen
Op jouw persoonlijke MOBIB-kaart staat je naam en kan je tickets en abonnementen laden. De MOBIB basic-kaart is anoniem en hiermee kan je tickets aankopen, maar geen abonnement.
Lijst met links
Waarom kies je voor een MOBIB-kaart?
Beide MOBIB-kaarten (persoonlijk en basic) zijn:
- Duurzaam: vergeet al die papieren tickets
- Multimodaal: gebruik je MOBIB-kaart op de netwerken van de NMBS, TEC en De Lijn binnen de Brupass- en Brupass XL-zones
- Flexibel: je kan tot 8 verschillende vervoerbewijzen op je MOBIB-kaart laden
De persoonlijke MOBIB-kaart
Je persoonlijke MOBIB-kaart is een herlaadbare kaart. Jouw kaart moet je laden met een vervoerbewijs dat je moet valideren bij elke overstap en telkens je een station of een voertuig betreedt.
Op deze persoonlijke MOBIB-kaart staat jouw abonnement 1 maand of 12 maanden. Hierop kan je eveneens alle tickets laden die wij via onze verkoopautomaten verkopen.
Deze MOBIB-kaart is strikt persoonlijk: je naam, voornaam en foto staan erop. Daarom mag je ze dus niet uitlenen of mag je de persoonlijke MOBIB-kaart van een andere reiziger niet gebruiken.
Hoeveel kost een persoonlijke MOBIB-kaart?
Bij de aanmaak kost deze kaart € 6,00.
De kaart is vijf jaar geldig. Na 5 jaar moet je de kaart hernieuwen.
Waar kan ik mijn persoonlijke MOBIB-kaart kopen?
Je kan je persoonlijke MOBIB-kaart kopen:
- In een van onze 5 BOOTIK
- Via GO Easy, onze online aankoopplatform (enkel met eID)
Heb je geen eID, de Belgische identiteitskaart? Ga in dat geval naar een BOOTIK met een identiteitsfoto en jouw paspoort of nationale identiteitskaart.
Waar kan ik mijn persoonlijke MOBIB-kaart herladen?
Je persoonlijke MOBIB-kaart kan je herladen via al onze verkoopkanalen:
- Ga naar een BOOTIK of KIOSK en geef je kaart aan de verkoopagent
- Ga naar een GO-verkoopautomaat, leg je kaart op de kaartlezer en volg de instructies op het scherm
- Surf naar onze online aankoopplatform, GO Easy
Bovendien kan je jouw MOBIB-kaart ook via de mobiele app van de MIVB herladen, onder de tab ‘Portefeuille’. Opgelet: abonnementen kan je niet via de app vernieuwen. De volgende vervoerbewijzen zijn wel beschikbaar:
- Brupass 1 rit, 10 ritten en 1 dag
- Brupass XL 1 rit en 10 ritten
- Airport2City 1 rit en 10 ritten
Hoe moet ik mijn persoonlijke MOBIB-kaart valideren?
Niets eenvoudigers: houd je kaart voor het rode valideertoestel die je in alle trams en bussen vindt, maar ook in elk (pre)metrostation.
Mijn persoonlijke MOBIB-kaart vervalt, wat nu?
Vanaf 2 maanden voor je kaart vervalt, kan je de inhoud laten overzetten op een nieuwe kaart. Je hebt 2 opties:
- Zolang je kaart nog geldig is, kan je een nieuwe kaart aanvragen via de website.
- In BOOTIK en KIOSK koop je op elk moment een nieuwe MOBIB-kaart.
De MOBIB basic-kaart
Je MOBIB basic-kaart is een herlaadbare kaart. Jouw kaart moet je laden met een vervoerbewijs dat je moet valideren bij elke overstap en telkens je een station of een voertuig betreedt.
De MOBIB basic-kaart aanvaardt geen abonnementen en wordt enkel voor tickets gebruikt. Je kunt er maximaal 8 verschillende tickets op laden.
Deze kaart is anoniem en kan je dus aan iemand anders uitlenen. Het is de ideale kaart voor groepen of organisaties.
Hoeveel kost een MOBIB basic-kaart?
Bij de aanmaak kost deze kaart € 6,00.
De kaart is vijf jaar geldig. Na 5 jaar moet je de kaart hernieuwen.
Waar kan ik mijn MOBIB basic-kaart kopen?
Je kan je MOBIB basic-kaart kopen:
- In een van onze 5 BOOTIK
- In een KIOSK
- Aan onze rode GO-verkoopautomaten met een aanraakscherm
Deze kaart is anoniem: je hebt dus geen identiteitskaart nodig.
Waar kan ik mijn MOBIB basic-kaart herladen?
Je MOBIB basic-kaart kan je laden via al onze verkoopkanalen:
- Ga naar een BOOTIK of KIOSK en geef je kaart aan de verkoopagent
- Ga naar een GO-verkoopautomaat, leg je kaart op de kaartlezer en volg de instructies op het scherm
- Surf naar onze online aankoopplatform, GO Easy
Bovendien kan je jouw MOBIB-kaart ook via de mobiele app van de MIVB herladen, onder de tab ‘Portefeuille’. Let op: enkel de volgende tickets zijn beschikbaar voor deze kaart:
- Brupass 1 rit, 10 ritten en 1 dag
- Brupass XL 1 rit en 10 ritten
- Airport2City 1 rit en 10 ritten
Hoe moet ik mijn MOBIB basic-kaart valideren?
Niets eenvoudigers: houd je kaart voor het rode valideertoestel dat je in alle trams en bussen vindt, maar ook in elk metrostation.
Mijn MOBIB basic-kaart vervalt, wat nu?
Een MOBIB basic is anoniem, dus je kan de inhoud niet laten overzetten. Gebruik eerst je ritten op en koop vervolgens een nieuwe kaart aan een rode GO-automaat of in een verkooppunt.
Wil je meer informatie over de vervoerbewijzen die je kan herladen op een MOBIB-kaart? Raadpleeg onze verschillende abonnementen!
Veelgestelde vragen over MOBIB
Geen vragen gevonden.
Algemeen
Wat als mijn MOBIB-kaart niet werkt?
Als je MOBIB- of MOBIB Basic-kaart niet werkt, ga dan zo snel mogelijk naar een verkooppunt BOOTIK of KIOSK. Bij een technisch defect (geen uiterlijke schade) aan de MOBIB- of MOBIB Basic-kaart tijdens de eerste vijf jaar van het gebruik van de kaart, vervangt de MIVB gratis je kaart. De inhoud van de oude kaart wordt op de nieuwe overgeplaatst. Als je MOBIB-kaart (op naam) beschadigd is door een foutief gebruik of als gevolg van nalatigheid, kan je de kaart enkel in een BOOTIK laten omruilen. Dan wordt een duplicaat aangemaakt, op kosten van de gebruiker (op basis van het op die datum geldende tarief).
Wat als ik mijn MOBIB-kaart verloren ben of als ze gestolen is?
Voor de MOBIB-kaarten op naam moet je zo snel mogelijk met je identiteitskaart naar een BOOTIK gaan, waar je een duplicaat kan aanvragen (kostprijs: € 10). De inhoud van de oude kaart wordt op de nieuwe overgeplaatst. Je kan eveneens een duplicaat online aanvragen via MyBootik.
Voor de (anonieme) MOBIB Basic-kaarten wordt er geen duplicaat uitgereikt in geval van verlies of diefstal.
Hoe kan ik het saldo van mijn MOBIB-kaart kennen?
Om het saldo van je MOBIB-kaart of de einddatum van je abonnement te kennen, heb je drie mogelijkheden :
- Via de GO-verkoopautomaten: Leg de kaart op de houder van het toestel. Het saldo van je kaart verschijnt op het scherm. Indien meerdere vervoerbewijzen op je kaart geladen zijn, verschijnt voor elk vervoerbewijs het saldo.
- Via de MOBIB-valideertoestellen. Druk op de 'info'-toets van het valideertoestel. Het toestel zal meerdere biepgeluidjes maken. Houd je MOBIB-kaart voor het valideertoestel, op het |o|-teken. Het saldo van je kaart verschijnt op het scherm. Wanneer je een vervoerbewijs valideert via een MOBIB-valideertoestel verschijnt op het scherm ook het saldo van dit gevalideerde vervoerbewijs.
- Online. Log in via MyBOOTIK. De details van je abonnement worden dan weergegeven.
Hoe krijg ik toegang tot een voordeeltarief?
Je krijgt een aantal tarieven voorgesteld op basis van je profiel. We berekenen je profiel op basis van je leeftijd, je gezinssamenstellingen en eventuele ingediende attesten. Je krijgt dus steeds het best passende tarief aangeboden. Als je profiel wijzigt en je hebt recht op:
- Een schoolabonnement: laad je schoolattest op via school.mivb.be of breng het binnen in een BOOTIK. Je gezinssamenstelling kan je ook via school.mivb.be wijzigen of door met een identiteitsbewijs langs te gaan in een BOOTIK.
- RVV-abonnement: gebruik je elektronische identiteitskaart om via een kaartlezer je profiel online te wijzigen of kom langs in een BOOTIK met een identiteitsbewijs.
Kan ik een ontvangstbewijs afdrukken bij een herlading?
Ja, dit is mogelijk. Als je je MOBIB-kaart herlaadt in een BOOTIK, GO of KIOSK kan je steeds een betaal- en ontvangstbewijs vragen. Je kunt ook een betaalbewijs aanvragen online via MyBOOTIK.
Hoe lang is een vervoerbewijs geldig?
Je vervoerbewijs blijft geldig tot alle ritten van het rittencontract opgebruikt zijn of tot de geldigheid van het abonnementscontract verstreken is. Ritten blijven 18 maanden geldig, te rekenen vanaf de dag van aankoop.
Hoeveel vervoerbewijzen kunnen op dezelfde kaart geladen worden?
In totaal kunnen er maximaal 8 vervoerbewijzen tegelijk op de kaart geladen worden.
Wat doet de MIVB met mijn gegevens?
Om de abonnementen en de controle van de ritten te beheren, verzamelt en verwerkt de MIVB sommige persoonlijke gegevens die u betreffen. Voor deze verwerkingen verbindt de MIVB zich ertoe uw persoonlijke levenssfeer te respecteren.
Deze gegevens worden immers verwerkt overeenkomstig de verklaringen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ze worden vervolgens anoniem gemaakt of gecodeerd om de MIVB toe te laten statistische analyses te maken om zo het vervoersaanbod te kunnen verbeteren. De individuele gegevens worden volledig verwijderd na de opgelegde termijnen door de bovenvermelde Commissie. De MIVB maakt geen profilering op naam of ontleedt de trajecten van een bepaalde persoon niet. De validatiegegevens worden gedurende 6 maanden bewaard.
De validatiegegevens in het bezit van de MIVB worden in geen geval doorgegeven aan derden, behalve in zeldzame gevallen waar het opgelegd wordt door de Wet, bv. op rechterlijk bevel.
In het geval van de gecombineerde abonnementen met andere vervoersmaatschappijen (NMBS, TEC, De Lijn, …), geeft de MIVB de signalisatiegegevens door die nodig zijn voor haar partners. Bij aankoop van dergelijke abonnementen zult u naar behoren worden ingelicht over de gegevens die doorgegeven worden.
Alle uitgevoerde verwerkingen worden opgenomen in een limitatieve inventaris overgemaakt aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ieder andere verwerking of communicatie is verboden. Een MIVB-agent die dit verbod zou overtreden, zou bestraft worden.
U kunt meer informatie bekomen over deze verwerkingen door u te wenden tot de dienst Customer Care van de MIVB of rechtstreeks bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer door het register te raadplegen op de website www.privacycommission.be.
Om de abonnementen en de controle van de ritten te beheren, verzamelt en verwerkt de MIVB sommige persoonlijke gegevens die u betreffen. Voor deze verwerkingen verbindt de MIVB zich ertoe uw persoonlijke levenssfeer te respecteren.
Deze gegevens worden immers verwerkt overeenkomstig de verklaringen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ze worden vervolgens anoniem gemaakt of gecodeerd om de MIVB toe te laten statistische analyses te maken om zo het vervoersaanbod te kunnen verbeteren. De individuele gegevens worden volledig verwijderd na de opgelegde termijnen door de bovenvermelde Commissie. De MIVB maakt geen profilering op naam of ontleedt de trajecten van een bepaalde persoon niet. De validatiegegevens worden gedurende 6 maanden bewaard.
De validatiegegevens in het bezit van de MIVB worden in geen geval doorgegeven aan derden, behalve in zeldzame gevallen waar het opgelegd wordt door de Wet, bv. op rechterlijk bevel.
In het geval van de gecombineerde abonnementen met andere vervoersmaatschappijen (NMBS, TEC, De Lijn, …), geeft de MIVB de signalisatiegegevens door die nodig zijn voor haar partners. Bij aankoop van dergelijke abonnementen zult u naar behoren worden ingelicht over de gegevens die doorgegeven worden.
Alle uitgevoerde verwerkingen worden opgenomen in een limitatieve inventaris overgemaakt aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Ieder andere verwerking of communicatie is verboden. Een MIVB-agent die dit verbod zou overtreden, zou bestraft worden.
U kunt meer informatie bekomen over deze verwerkingen door u te wenden tot de dienst Customer Care van de MIVB of rechtstreeks bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer door het register te raadplegen op de website www.privacycommission.be.
Valideren met MOBIB
Wat is een MOBIB-valideertoestel?
Een MOBIB-valideertoestel is het rode toestel waarmee je je MOBIB-kaart valideert. Het is eveneens mogelijk om via dit toestel het resterende saldo en de geldigheidsduur van je vervoerbewijzen op je MOBIB-kaart te raadplegen. Je vindt dit toestel aan de ingang van elk metrostation, aan de toegangspoortjes en op elke bus en tram.
Naast elk MOBIB-valideertoestel vind je ook telkens een grijs/blauw valideertoestel waar je onmiddellijk kan betalen met je contactloze bankkaart, smartphone of smartwatch.
Wat is een overstap?
Bij de MIVB wordt een overstap beschouwd als het veranderen van lijn / voertuig binnen het uur van de eerste validering. Binnen dit uur zal er dus geen nieuwe rit aangerekend worden. Zodra het uur verstreken is, wordt het valideren beschouwd als een nieuwe reis en wordt er een rit in rekening gebracht.
Waarom mijn kaart telkens valideren?
Als je niet valideert, is je vervoerbewijs niet geldig en kan je een administratieve boete krijgen. Door te valideren vermijd je dus niet enkel een boete, maar help je ons ook betrouwbare gegevens te verzamelen over de reizigersstromen, zonder dat deze gekoppeld zijn aan de identiteit van de reiziger. Wij kunnen ons aanbod hier dan ook op aanpassen en onder meer de dienstregelingen en aansluitingen verbeteren, grotere voertuigen inzetten waar nodig, enzovoort.
Hoe mijn MOBIB-kaart valideren?
Heel eenvoudig: houd je kaart voor het valideertoestel. Je kaart is gevalideerd wanneer je een “biep” hoort, er een “√” op het scherm van het valideertoestel verschijnt en het groene lichtje brandt. > > Het biepgeluid voor de validering beluisteren
Als je kaart niet gevalideerd is, verschijnt er een “verboden toegang”-symbool of een kruis op een rode achtergrond op het scherm en brandt het rode lichtje. > Het biepgeluid voor het niet valideren beluisteren
Bij een overstap, houd je je kaart opnieuw voor het valideertoestel. De vermelding “In overstap” verschijnt op het scherm. > Het biepgeluid voor de overstap beluisteren
Indien de geldigheid van je vervoerbewijs bijna ten einde loopt, zal het valideertoestel een ander biepgeluid produceren. Bovendien branden de groene lichtjes langer. Het aantal resterende dagen of ritten van het vervoerscontract verschijnt dan ook op het scherm.
> Het biepgeluid “waarschuwing” beluisteren
Hoe kan ik valideren voor meerdere personen?
Houd je kaart voor het valideertoestel om je eigen rit te valideren. Valideer daarna opnieuw volgens het aantal personen dat met je meereist. Dit kan dus enkel als je extra ritten op je kaart hebt. Wie samen reist, moet het hele traject samen blijven. Bij elke overstap valideer je opnieuw, naargelang het aantal personen.
Welk vervoerbewijs wordt eerst gevalideerd?
Wanneer de MoBIB (Basic)-kaart voor het MIVB-valideertoestel gehouden wordt en deze meerdere geldige vervoerbewijzen bevat, selecteert het valideertoestel automatisch het te valideren vervoerbewijs in de volgende volgorde van prioriteit :
- In het geval van overstap, het reeds gevalideerde vervoerbewijs, indien nog binnen de geldige termijn
- Brupass XL- of Brupass-abonnement (indien beide geldig zijn op dezelfde kaart, zal het abonnement dat eerst vervalt eerst worden gevalideerd)
- MIVB-abonnement
- Brupass 1 dag
- MIVB 75 ritten
- Brupass XL 10 ritten
- Brupass XL 1 rit
- Brupass 10 ritten
- Brupass 1 rit
Wanneer de MoBIB-kaart op de luchthaven van Zaventem (Brussels Airport) voor een MIVB- valideertoestel gehouden wordt en deze meerdere geldige vervoerbewijzen bevat, selecteert het valideertoestel automatisch het te valideren vervoerbewijs op de volgende manier:
- Abonnement Airport Line
- Airport2City 10 ritten
- Airport2City 1 rit
Voorbeeld: Staan er op jouw kaart een BRUPASS XL 10 ritten en een BRUPASS 10 ritten, dan zal de BRUPASS XL 10 ritten gevalideerd worden.
Indien je onmiddellijk opnieuw valideert, beschouwt MIVB dit als een rit voor een bijkomende persoon en zal een bijkomend vervoerbewijs gevalideerd worden.
Wat moet ik doen indien het valideertoestel niet werkt?
Indien een valideertoestel niet werkt, gebruik dan een ander valideertoestel. Elk voertuig en elk station is uitgerust met meerdere MOBIB-valideertoestellen.
MOBIB kaart andere operator
Ik heb een MOBIB-kaart van een andere vervoersmaatschappij (bv. NMBS, De Lijn, TEC) en ik kan online geen vervoersbewijs kopen. Hoe komt het?
Om op jouw MOBIB-kaart vervoersbewijzen van de MIVB te kunnen laden, moet jouw kaart eerst gekend zijn in ons klantensysteem. Dit kan je doen op twee manieren:
- Ga naar een GO-verkoopautomaat op ons net en plaats jouw MOBIB-kaart op de kaartlezer
- Ga op de website naar Kopen > Verkoopnetwerk > Online kopen. Kies “Onmiddellijk opladen” en lees jouw MOBIB-kaart in met een eID-kaartlezer