Vaststelling van de oorzaken en maatregelen die zijn genomen en gepland
Al enkele maanden maken sommige buurtbewoners melding van lawaai en trillingen langs verschillende delen van het metronet. Er zijn metingen verricht om de situatie te onderzoeken. Er is abnormale slijtage van bepaalde sporen vastgesteld, evenals abnormale " ovalisatie " van bepaalde wielen van de nieuwe metrotreinen ("M7").
Lijst met links
De oorzaak van de trillingen
Over het algemeen worden geluid en trillingen gegenereerd door :
- Het normale rollen van wielen over rails.
- Metaal-op-metaalcontact veroorzaakt onvermijdelijk een bepaald niveau van geluid en trillingen. Wat we ook doen, er zal altijd een ondrukbaar niveau zijn.
- Defecten aan het spoor of slijtage
- Breuken
- Golfslijtage
- Wieldefecten of slijtage
- Een "vlak" veroorzaakt door een noodstop
- Vervorming van het wiel, dat haar rondheid verliest of een bult begint te vertonen. De vervorming van deze wielen veroorzaakt trillingen die door sommige bewoners worden gevoeld.
De overdracht van geluid en trillingen naar omliggende gebouwen kan in meer of mindere mate worden beïnvloed door de spoorbedding of de aard van de grond, maar de basis is het contact tussen spoor en wiel.
Zodra de bron van het probleem werd geïdentificeerd, nam de MIVB maatregelen op verschillende niveaus:
Maatregelen met betrekking tot de rails
- Vervanging van bepaalde rails.
- Behandeling van de rails door slijpen.
- Testen van een nieuw ophangingssysteem dat onder de rails wordt geplaatst. Deze test wordt ontwikkeld door de MIVB met de steun van een gespecialiseerd studiebureau. Dit nieuw ophangingssysteem is ontworpen om het contactgeluid te verminderen (en dus niet de trillingen). Het zal in juni 2023 worden ingezet op het spoor tussen Gribaumont en Joséphine Charlotte. De resultaten van deze test zullen worden geëvalueerd: er zullen metingen worden uitgevoerd met geluidsmetingen aan de oppervlakte.
Maatregelen met betrekking tot de wielen
- Sinds begin 2023 is er een detectiesysteem om tijdens de bediening stelselmatig wielen op te sporen die niet niet meer perfect rond zijn: alle metrotreinen passeren dit systeem bij elke rit op de lijnen 1 en 5. o De wielen die niet perfect rond zijn worden onmiddellijk behandeld.
- De wielen in kwestie worden behandeld zodra abnormale trillingsniveaus worden gedetecteerd.
- De wielen die het snelst afslijten zijn geïdentificeerd en worden met voorrang vervangen.
- Vanaf juli 2023 zullen de meest problematische wielen vervangen worden door wielen die de MIVB in voorraad heeft. Deze wielen hebben de neiging om te ovaliseren en zullen dus ook regelmatig behandeld moeten worden om de veroorzaakte trillingen te verhelpen, maar ze zijn minder problematisch dan de wielen die momenteel in gebruik zijn.
- Verbetering van de werking van automatische wielsmeersystemen (vermindert slijtage en dus het optreden van trillingen).
- Geleidelijke vervanging van defecte wielen door minder problematische wielen (zie hierboven).
- Contacten met de wielenleverancier om een nieuwe reeks te produceren, met bijzondere aandacht voor de productiekwaliteit zodat hetzelfde probleem zich niet opnieuw voordoet.
Volgende stappen
- Selectieve vervanging van de meest kritieke wielen vanaf juli '23
- Het produceren van een nieuwe reeks wielen om alle defecte wielen in de M7-vloot te vervangen.
FAQ
Veelgestelde vragen
Zijn de nieuwe metro's of hun gewicht de oorzaak?
Nee, het betreft enkel een kwaliteitsprobleem van bepaalde wielen, die onderhevig zijn aan zware druk vanwege bepaalde bijzonderheden van de Brusselse metro: bochten en hellingen zijn soms aanzienlijk.
Er zijn barsten verschenen in mijn gebouw. Is dit gerelateerd?
Volgens de verrichte metingen worden de drempels die de gebouwen zouden kunnen aantasten niet bereikt. Het probleem kan verband houden met andere factoren (bodem) en zal objectief moeten worden beoordeeld door een onafhankelijke deskundige.
Wanneer zullen de zaken weer terug naar het normale keren?
Dit hangt af van het aantal te verwerken wielen en het aantal treinen dat voor onderhoudswerk tijdelijk buiten dienst kan worden gesteld, maar het zal nog enkele maanden duren, waarbij de situatie geleidelijk zal verbeteren.
Het doel is terug te keren naar een niveau dat vergelijkbaar is met de voorgaande situatie.
Waarom worden de problematische treinstellen niet uit dienst genomen?
Helaas heeft de MIVB geen reservetreinen die dit mogelijk maken. In dat geval zou de frequentie van de metro dalen, terwijl deze in de piekuren al helemaal vol zijn.
Hoe zit het met het vertragen van de snelheid van de metro totdat het probleem is opgelost?
Aangezien het probleem betrekking heeft op de gehele as 1-5, zou een snelheidsverlaging van de MIVB de reistijd verlengen en zouden er extra metro's moeten worden toegevoegd om de frequentie te behouden. Helaas heeft de MIVB hiervoor geen reservetreinen.
Welke zijn de geldende normen en leeft de MIVB ze na?
Er zijn geen wettelijke normen op dit gebied. Er zijn referentiewaarden met comfortdrempels.
Op sommige plaatsen zijn de drempels overschreden, vooral 's avonds. Er is prioriteit gegeven aan de behandeling van de sporen op deze plaatsen en er is lokaal al een verbetering vastgesteld.