De MIVB voor reizigers met beperkte mobiliteit
Ben jij een persoon met beperkte mobiliteit? Op deze pagina vind je hoe je een geschikte route kan vinden, op welk soort abonnement je recht hebt en alle info over de toegankelijkheid van onze voertuigen en haltes.
We werken elke dag aan meer toegankelijk openbaar vervoer in Brussel om zo gelijke kansen en persoonlijke autonomie te bevorderen. Dat doen we onder andere door nauw samen te werken met de Gewestelijke Mobiliteitscommissie, de dienst ‘Toegankelijkheid’ en regelmatig te overleggen met gespecialiseerde vereniging CAWaB.
Lijst met links
Een toegankelijke route zoeken
Met het dynamische netplan, zie je in een paar kliks welke trajecten toegankelijk zijn.
Klik op het rolstoelicoontje en de kaart past zich automatisch aan.
De status van de liften en roltrappen kan je in real time bekijken in onze app. Lees hier meer informatie over deze functie.
Vervoersbewijzen
Als je een beperking hebt, heb je recht op een voorkeurstarief in de volgende gevallen:
- Als je een visuele beperking hebt en een nationale verminderingskaart hebt voor het openbaar vervoer: Gratis abonnement voor jou en een begeleider. Geldig op het hele MIVB-net. Dit contract wordt op je persoonlijke MOBIB-kaart geladen.
- Als je beperking erkend is in België en je minimum 12 punten hebt op de schaal van zelfredzaamheid: Gratis abonnement voor je begeleider. Dit contract wordt op je persoonlijke MOBIB-kaart geladen, als er al een geldig contract voor jezelf op staat.
- Als je beschikt over het RVV-statuut (Rechthebbende verhoogde tegemoetkoming): Maand- of jaarabonnement aan verlaagd tarief.
Meer info op de pagina Abonnementen en vernieuwing.
Hulp nodig van onze collega’s? De KIOSK-verkooppunten in De Brouckère, Naamsepoort, Rogier en Schuman zijn begaanbaar met een rolstoel.
Toegankelijke haltes
Via symbolen wordt de toegankelijkheidsgraad van de haltes aangegeven. Je vindt deze symbolen op de routekaart bij de voorbereiding van je reis, op het haltebord en op de schermen in de voertuigen.
Toegankelijke halte. Deze haltes zijn toegankelijk voor personen in een rolstoel, zonder begeleider. |
|
Betreedbare halte. Deze haltes zijn toegankelijk voor personen in een rolstoel, met begeleider. Hier lukt het helaas niet om je zelfstandig te verplaatsen, zelfs met een gemotoriseerde rolstoel. |
|
Is er geen pictogram zichtbaar? Dan is de halte niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Zelfs voor zeer mobiele of begeleide rolstoelgebruikers zal in- en uitstappen moeilijk zijn aan deze haltes. |
Welke lijnen zijn het best toegankelijk? Klik op je lijn en je ziet meteen in welke mate elke halte toegankelijk is.
Ttram
4 7 8 9 10 18 19 25 35 51 55 62 81 82 92 93 97
Bbus
12 13 14 17 20 21 27 28 29 33 34 36 37 38 41 42 43 45 46 47
48 49 50 52 53 54 56 58 59 60 61 63 64 65 66 69 71 72
73 74 75 76 77 78 79 80 83 86 87 88 89 95 N04 N05 N06
N08 N09 N10 N11 N12 N13 N16 N18
Plaatsnemen aan de halte
Ben je blind of slechtziend? Dan volg je het best de podotactiele tegels om vooraan op te stappen. Hou altijd je witte stok in het zicht. Op die manier zullen chauffeurs op je letten.
Reis je met een kinderwagen of rolstoel?
- Bus en tram :
In aangepaste voertuigen moet je door de tweede deur naar binnen. Signaleer de bestuurder om hem te vragen te stoppen.
Je kunt op de blauwe knop drukken om te vragen de toegankelijkheidssystemen te activeren:
Buschauffeurs laten de oprit uitschuiven voordat ze de deuren openen.
De tramdeuren gaan open en iemand moet je helpen met de draagbare hellingbaan in de tram. Als je bij een blauwe AccessiTram halte staat, heb je gelijkvloerse toegang.
- Metro:
Ga op lijn 2-6 vooraan op het platform staan. Hier bevindt zich de rolstoelplaats of kunt u instappen in de oranje metro. Wij adviseren je om op het station assistentie te vragen omdat er een grote opening is tussen het perron en het voertuig.
Op de lijnen 1-5 kunt u ook assistentie vragen op het station of wachten op een M7-trein. Je zult er waarschijnlijk zelfstandig gebruik van kunnen maken, maar wees je ervan bewust dat in deze voertuigen de speciale plaatsen zich in het midden van de trein bevinden.
Als je een visuele beperking hebt of moeite hebt met lopen, is het altijd een goed idee om de podotactiele tegels naar de perrons te volgen en vooraan in de trein in te stappen. De bestuurder kan dan goed op je letten.
Toegankelijke stations
De stations met dit logo beschikken over liften of oprijhellingen. Bepaalde stations hebben een bovengrondse toegang. Het logo garandeert helaas niet dat je als rolstoelgebruiker zelfstandig in een metro kan instappen. In dat geval verken je de route beter eerst met een begeleider of bel onze assistentiedienst.
Stations met liften
Je vindt de liften niet altijd op dezelfde plaats als de hoofdingang van het station. In sommige gevallen liggen ze er zelfs relatief ver vanaf. Op de wijkplannen vind je exact waar alle liften zich bevinden.
De status van de liften en roltrappen kan je in real time bekijken in onze app. Lees hier meer informatie over deze functie.
Gebruik je een rolstoel of reis je met een kinderwagen? Dan ga je het best langs de dubbele poortjes in het station. Je mag maximaal met 2 betalende reizigers tegelijk door de dubbele poortjes. Dat betekent dat de begeleider van een rolstoelgebruiker meteen mee mag.
Assistentie in een station
In de metrostations met liften kan je een assistentiedienst aanvragen. Deze is gratis, je hoeft enkel de prijs van je rit te betalen.
Wanneer kan je assistentie vragen?
Je kan elke dag assistentie vragen tussen 6.30 u. en 23.00 u.
Hoe vraag je assistentie?
Om geen tijd te verliezen in het station, raden we je aan om op voorhand te reserveren.
Reserveren doe je via:
- Het online formulier
- De telefoon: 02/515.23.65 (van maandag tot vrijdag van 7u tot 19u, op zaterdag van 8u tot 16u)
Je kan ook assistentie aanvragen via de gele knop bij het ontaalpunt in het station.
We doen ons best om de assistentie op de gevraagde datum en het gewenste uur te voorzien, ongeacht hoe je het aanvraagt. Heb je niet op voorhand gereserveerd? We proberen je altijd zo vlug mogelijk te helpen.
Toegankelijke voertuigen
- Audio-aankondigingen voertuigen
De meest recente bussen en trams zijn uitgerust met luidsprekers aan de buitenkant. Zo hoor je meteen het lijnnummer en de bestemming. Dat is een grote meerwaarde voor mensen met een visuele beperking.
Aan boord profiteer je van de aankondiging van de volgende halte in elk voertuig.
- Aangepaste plaatsen
In alle gevallen en in alle typen voertuigen is de veiligste positie voor het reizen in een rolstoel de positie met het gezicht naar de weg.
Bus
Alle bussen zijn lagevloerbussen en dus toegankelijk. Ze zijn uitgerust met een toegangshelling, een plaats voor een persoon in een rolstoel en 6 plaatsen die bij voorrang gereserveerd zijn voor personen met beperkte mobiliteit.
Tram
Ook heel wat trams hebben een lage vloer. Voertuigen van de series 3000, 3200 en 4000 (zie nummer op het voertuig zelf) beschikken over een voorbehouden plaats voor rolstoelgebruikers. + afbeelding
Metro
Alle metro's hebben een lage vloer. Voor het instappen van een rolstoel moet vaak gebruik worden gemaakt van de assistentiedienst vanwege de ruimte tussen de perrons en de voertuigen.
De M7 metro's (op de lijnen 1-5) zijn breder dan de andere en maken een betere zelfstandige instap voor rolstoelen mogelijk. Er zijn speciale plaatsen voorzien in het midden van de treinen.
In de M6/boa’s metrostellen is er een speciale ruimte voor rolstoelgebruikers bij de eerste en de laatste deur. In de oude voertuigen is er vaak geen specifieke ruimte voorzien. De beste positie is in dat geval achter de bestuurderscabine.
De MIVB app
Via de MIVB-app vind je je route en de komende voertuigen.
Bekijk ook in real time de status van de liften en roltrappen. Klik onderaan in de app op het icoon “Haltes”, voer de naam van het gezochte station in en klik erop. In het tabblad "Info" vind je alle info over de toegankelijkheid van het station: je ziet voor elke bestemming of er beschikbare liften of roltrappen zijn. Hier kom je alles te weten over onze app.
Wie de MIVB-app niet heeft, vindt op deze pagina een kort overzicht van de stations waar een of meerdere liften onbeschikbaar zijn, met datum en tijdstip. Staat je gezochte station op de lijst? Dan raden we je aan de andere stations met liften te gebruiken. Je vindt ze op ons Netplan (alle stations met het logo ).
TAXIBUS
Wat is TaxiBus?
TaxiBus brengt personen met een handicap van deur tot deur. De busjes zijn beschikbaar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en brengen je van vertrekadres tot op je bestemming.
De dienst is elke dag beschikbaar, zelfs op zon- en feestdagen. TaxiBus haalt je op vanaf 5 uur 's morgens en rijdt tot 1 uur 's nachts.
Voor wie is TaxiBus?
TaxiBus is voor personen met een handicap: je hebt een attest nodig, afgeleverd door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, Iriscare, VAPH, AViQ of DSL.
Je verkrijgt zo’n attest als je voldoet aan minstens 1 van de onderstaande voorwaarden:
- een vermindering van zelfredzaamheid met minstens 12 punten;
- een blijvende invaliditeit van de onderste ledematen met een invaliditeitsgraad van minstens 50%;
- een volledige verlamming of een amputatie van de bovenste ledematen;
- een visuele beperking met een invaliditeit van minstens 90%;
- kinderen (tot 21 jaar) die voor minstens 80% of 6 punten erkend zijn in pijler 1 met betrekking tot de verhoogde kinderbijslag.
Hoe schrijf je je in?
Download het inschrijvingsformulier voor TaxiBus en vul het in.
Hoe betaal je voor TaxiBus?
Als je aanvraag aanvaard werd, ontvang je de nodige betaalgegevens. Je betaalt de ritten vooraf via een bankoverschrijving. De prijs van een rit is € 1,80 per persoon.
Hoe reserveer je een TaxiBus?
Je reserveert het best zo vroeg mogelijk. Reserveren kan tot een werkdag vóór je verplaatsing:
- Via internet: 24u op 24 en 7 dagen op 7 op www.taxibus.be
- Via telefoon op 02 515 23 65 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 19u en op zaterdag van 8 tot 16u)