Energieverbruik TfGM stijgt door verbeteringen aan openbaar vervoer

De energiekosten van TfGM waren in 2011/2012 €2,5 miljoen hoger dan in 2006/2007. Hieraan lagen verschillende oorzaken ten grondslag: stijgende energiekosten, de uitbreiding en verbetering van het openbaarvervoernet en bijbehorende infrastructuur, het verwerven van nieuwe activa en nieuwe verantwoordelijkheden (vb. verkeerslichten) die TfGM er in 2011 bij kreeg. TfGM investeert in nieuwe infrastructuur en gebouwen om het openbaarvervoernet uit te breiden en de servicekwaliteit voor de reizigers te verbeteren.

Hierdoor zullen de CO2-emissies door verplaatsingen in Groot-Manchester verminderen. Het energieverbruik van TfGM als de operator van de infrastructuur zal aan de andere kant toenemen. De nieuwe busstations verbruiken vaak meer energie dan hun voorgangers, doordat ze de reiziger betere wachtfaciliteiten bieden. Oude busstations bestonden grotendeels uit bushokjes, maar TfGM is deze aan het vervangen door grote ultramoderne faciliteiten om het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen. Dit patroon zou TfGM jammer genoeg ook kunnen beletten om haar energie- en CO 2 -doelstellingen te behalen. Het Ticket to Kyoto-project heeft TfGM in staat gesteld deze trend in energiekosten te keren. Die bevinden zich nu op een duurzaam niveau. Door best practices in het duurzaam ontwerpen van nieuwe infrastructuur toe te passen en oudere faciliteiten onder handen te nemen voldoen ze aan de strengste energie-efficiëntienormen.

 

Afb.16 – Evolutie van de energiekosten van TfGM tussen 2006 en 2012

Fig.16 – TfGM energy costs evolution between 2006 and 2012

 

Afb.17 – Vergelijking van de elektriciteitskosten van het oude en het nieuwe busstation “Middleton” in Manchester

Fig.17 – Comparison of the electricity usage of the old and new Middleton bus station in Manchester